uwagi : pytania / uwagi : komentarze
Na naszym forum mamy
4966 pytania
z udzielonymi odpowiedziami.
Ostatnio komentowane pytania
- Mam dziwne i dręczące głosy, co robić?
- Czy odmawianie nowenny pompejańskiej ma sens?
- Obce cywilizacje w biblii
- List o.Wiśniewskiego ws Kościoła
- wstrzemięźliwość poza granicą kraju i ...
- Wróżby andrzejkowe
- Czy składać przysięgę?
Najczęściej komentowane pytania
- Dlaczego niektórzy księża podczas posługi w Kościele są nieprzyjemni, a czasem wręcz obcesowi?
- Nierozerwalność małżeństwa?
- Masturbacja
Najdłuższe wątki
Autorzy
Jahwe, ofiary, Noe
2014-11-18 14:50:17
Witam. Mam wątpliwości w dwóch kwestiach i będę bardzo wdzięczna za rzetelne odpowiedzi. W Księdze Genesis w opowieści o potopie czytamy, że kiedy Noe zlożyl Bogu krwawą ofiarę, Ten poczul milą woń i obiecal nie zniszczyć nigdy więcej ziemi potopem. Czy Jahwe Bóg ma upodobanie w zapachu pieczonego mięsa i we krwi? Przecież w całym Pięcioksięgu mamy opisy krwawych jatek ( zabijania zwierząt, mordowania ludzi), jakich Bóg Jahwe domagal się od swoich wyznawców. Ciągle zagniewany, uspokajal się dopiero po krwawych ofiarach z mięsa baranów i cielców oraz po nie mniej krwawych rzeziach. Nie potrafię pogodzić tych opisów ze slowami Psalmu, że Bóg jest nieskory do gniewu, lagodny i laskawy. Nie mówiąc już o miłosiernym Ojcu, jakiego objawil Jezus Chrystus.
Witam, opowieść o Noem, znajdująca się w Księdze Rodzaju 6-9 sięga korzeniami do tej o Gilgameshu, czyli do świata starożytnej Mezopotamii. Nadane jej przez biblijnego autora teologiczne rysy odwołują się m.in. do jednej z form kultu Pana, jaką była ofiara ze zwierząt. Niezależnie od współczesnej moralnej oceny ofiar ze zwierzyny, opisy biblijne muszą być interpretowane w duchu relacji, tzn. Pan czuje miłą woń (Rdz 8,21a), tak, ale dlaczego? Dlatego, że Noe deklaruje w ten sposób pragnienie wzmocnienia relacji z Panem. Pragnieniem Pana jest pokój, a nie przemoc: "Nie będę już więcej złorzeczył ziemi ze względu na ludzi" 8,21b. Warto pamiętać, że Biblia składa się z wielu teologii, które w różny sposób traktują temat przemocy i nie zawsze można je zestawiać razem. Dobrej lektury.
zobacz komentarze [157]
2014-11-18 16:31:13
miałem ten sam problem w skali chyba wiekszej w młodości, bo min. takie opisy Boga w ST doprowadziły mnie do psychiatryka, doszłem nawet do wniosku, że Bóg chce żebym cierpiał, a tu Jezuita pisze o "różnych teologiach", a nie o sprzecznościcach wewnatrz jednej teologii!Pytanie brzmi: Czy Jahwe kazał zabijac wrogów Izraela czy tylko to wymysł ludzki był (pomysł na relację we wyobraźni)???
- tomasz k. -
2014-11-18 20:07:00
Odpowiedź jest moim zdaniem ogólna i niezbyt jasna. Mit o potopie został wzięty z religii sumeryjskiej. Zgoda. Powstaje pytanie - co jeszcze w Piśmie pochodzi z innych wierzeń skoro jest w nim "wiele różnych teologii"?- m -
2014-11-18 20:30:11
Moja dobra znajoma, osoba głęboko wierząca i już starsza, chciała przeczytać Pismo. Po lekturze kilku rozdzialów Księgi Jozuego powiedziała że nigdy już nie otworzy Starego Testamentu. Powód - okrucieństwa i czystki etniczne, których żądal Bóg. Ten sam, co dal w Dekalogu przykazanie "Nie zabijaj".- Maria -
2014-11-18 21:09:29
Po przeczytaniu odpowiedzi ojca Michala na moje pytanie mam jeszcze większy zamęt w glowie. Komentarz tomasza k świadczy że nie tylko ja. A przecież Pismo Święte jest natchnione i jako takie nie może być chyba ludzkim wymysłem...- autorka -
2014-11-18 22:56:53
z resztą teraz mamy taką teologię, że Kościół uznaje obronny status wojny czyli zabijanie okupanta nie było grzechem!brat zabił brata a więc mieliśmy nie zabijaj, ale nie było powiedziane, że zabijanie wrogów Izraela jest grzechem i teraz jest powiedziane, że zabijanie okupanta nie jest grzechem!
- tomasz k. -