Artyku³y
Wojciech ¯mudziñski SJ
Rozmowy nie tylko o seksie. Portal bez pytañ k³opotliwych.
Ks. S³awomir Czalej: Coraz czê¶ciej Internet staje siê wa¿nym narzêdziem komunikacji pomiêdzy m³odym cz³owiekiem a ksiêdzem. Czy to nie znak czasów, ¿e wolimy siê komunikowaæ szybko, anonimowo i pewnie bez poczucia wstydu?
czytaj wiêcej
Dariusz Kowalczyk SJ
Pocz±tki i rozwój neokatechumenatu przypominaj± mi historiê zakonu jezuitów, który by³ podejrzewany o ró¿ne b³êdy i niecne intencje. Historia ta pokazuje, ¿e przeciwno¶ci pozwalaj± dojrzewaæ i krzepn±æ. Nasuwa siê jednak pytanie: Czy tych przeciwno¶ci musi byæ a¿ tak wiele z wewn±trz Ko¶cio³a? Jan Pawe³ II podkre¶la, ¿e nowe stowarzyszenia i ruchy w Ko¶ciele winny okazywaæ pos³uszeñstwo miarodajnym wskazaniom pasterzy. Ale jednocze¶nie stwierdza, ¿e do wszystkich odnosi siê wymagaj±ce i stanowcze napomnienie Paw³a Aposto³a: „Ducha nie ga¶cie, proroctwa nie lekcewa¿cie. Wszystko badajcie, a co szlachetne – zachowujcie” (1 Tes 5, 19-21). Zreszt± ju¿ Gamaliel przestrzega³ faryzeuszów i uczonych w Prawie: „Je¿eli bowiem od ludzi pochodzi ta my¶l czy sprawa, rozpadnie siê, a je¿eli rzeczywi¶cie od Boga pochodzi, nie potraficie ich zniszczyæ i mo¿e siê czasem okazaæ, ¿e walczycie z Bogiem” (Dz 5, 38-39). Nowe ruchy ko¶cielne s± przejawem „wiosny Ducha”. A ¿e stwarzaj± niekiedy problemy i nie pozwalaj± nam zagnie¼dziæ siê w utartych koleinach... To powód do zadziwienia i wdziêczno¶ci.
czytaj wiêcej
Wojciech ¯mudziñski SJ
Pieni±dze maj± dzisiaj zwi±zek ze wszystkimi sferami naszego ¿ycia. Potrzebne s± nie tylko do zapewnienia nam materialnego bytu. S± te¿ niezbêdne, gdy wybieramy siê na rekolekcje lub chcemy pos³uchaæ muzyki, gdy idziemy do kina czy teatru. Nie ma chyba osoby, która nie my¶la³aby o pieni±dzach jako o czym¶ niezbêdnym, po¿ytecznym, upragnionym. Nieraz bole¶nie odczuwamy ich brak a dla wielu staj± siê g³ównym motywem marzeñ o lepszym ¿yciu.
czytaj wiêcej
Dariusz Kowalczyk SJ
Internet zmienia nasz sposób ¿ycia. Pomiêdzy rozentuzjazmowanymi
optymistami a widz±cymi internetowe zagro¿enia pesymistami toczy siê
dyskusja na temat mo¿liwo¶ci, jakie niesie ze sob± ten nowy sposób
komunikacji. Jedn± z perspektyw tej dyskusji jest ¿ycie i misja
Ko¶cio³a. Zapewne zbyt wcze¶nie jest jeszcze na budowanie
teologiczno-internetowych teorii, ale warto dzieliæ siê swoim
do¶wiadczeniem komputerowej ewangelizacji i katechizacji. Warto te¿
zadawaæ pytania o mo¿liwy zakres internetowego duszpasterstwa. Jednym z
takich pytañ jest zagadnienie mo¿liwo¶ci spowiedzi przez internet. W
poni¿szym tek¶cie nie ma do koñca dopracowanych przemy¶leñ ani
jednoznacznych postulatów. Jest natomiast – oparte na konkretnych
do¶wiadczeniach – przekonanie, ¿e Bóg chce spotykaæ siê z cz³owiekiem
równie¿ za po¶rednictwem elektronicznych ¶rodków komunikacji. Jak
dalece? – to kwestia dyskusji.
czytaj wiêcej
Dariusz Kowalczyk SJ
S³owo „dogmat” ma wiele znaczeñ, a jego ¶cis³y, dogmatyczny sens zosta³ okre¶lony stosunkowo niedawno, bo dopiero na Soborze Watykañskim I, który stwierdzi³: „Wiar± bosk± i katolick± nale¿y wierzyæ w to wszystko, co jest zawarte w s³owie Bo¿ym spisanym lub przekazanym Tradycj± i przez Ko¶ció³ jest podawane do wierzenia jako przez Boga objawione, czy to w uroczystym orzeczeniu, czy to w zwyczajnym i powszechnym nauczaniu” (DS, nr 3011). A zatem w ¶cis³ym znaczeniu (znanym jedynie w epoce wspó³czesnej) dogmat oznacza doktrynê, w której Ko¶ció³ wyk³ada w sposób definitywny prawdê objawion±, w formie, która obowi±zuje wierz±cych w taki sposób, ¿e jej zanegowanie jest odrzucane jako herezja, pod sankcj± anatemy.
czytaj wiêcej
Dariusz Kowalczyk SJ
Mówi siê dzisiaj du¿o o kryzysie sakramentu pokuty, co najczê¶ciej oznacza, ¿e wierni bardzo niechêtnie przystêpuj± do kratek konfesjona³u. Kiedy jednak patrzê na dwutysi±cletni± historiê
sakramentu pojednania, to zastanawiam siê, czy rzeczywi¶cie obecny czas jest – w porównaniu z minionymi wiekami – czasem szczególnego kryzysu spowiedzi. I dochodzê do wniosku, ¿e nigdy tak naprawdê nie by³o lepiej, a czêsto bywa³o znacznie gorzej. Problem tkwi chyba w tym, ¿e ka¿demu prawie pokoleniu wydaje siê, ¿e ¿yje w wyj±tkowo trudnych, niespokojnych i naznaczonych upadkiem warto¶ci czasach. Ci, którzy upieraj± siê jednak przy tezie o wspó³czesnym kryzysie spowiedzi, wskazuj± na jedn± z przyczyn tego¿ kryzysu, a mianowicie na zanik poczucia grzechu. Czy jednak rzeczywi¶cie – w przeciwieñstwie do naszych przodków – czujemy siê bezgrzeszni?
czytaj wiêcej