Artyku³y

Przyjdz do mojego Pana Boga

Kazimierz Wójt SJ

           W niedziele (31.07.11) odpowiadalem pewnej strapionej, dreczonej watpliwosciami osobie. Wyczerpawszy w poprzednich odpowiedziach argumenty odpowiedzialem jak ponizej.

Pieknie podziekowala i napisala mi, ze powinienem to zawiesic na Forum, zeby inni przeczytali. Czasami jestem posluszny, a list mi sie podoba, wiec daje do artykulów.

O.Kazimierz Wójt SJ

czytaj wiêcej

Spowied¼ generalna

Pawe³ Kowalski SJ

[autor: o. Wac³aw Królikowski SJ]
Spowied¼ generalna, czyli spowied¼ z ca³ego ¿ycia, albo z d³u¿szego okresu ¿ycia, praktykowana by³a w Ko¶ciele od samego pocz±tku...
[za Domem Rekolekcyjnym w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl]czytaj wiêcej

Strapienie Duchowe

Pawe³ Kowalski SJ

[Autor o. Stanis³aw Biel SJ]
Nasze ¿ycie duchowe jest czasem podejmowania ci±g³ych decyzji. Jednak podjêcie decyzji czêsto napotyka na rozd¼wiêk. Cz³owiek chce dobrze, czuje siê poci±gany przez ³askê, ale wybiera na sposób cielesny, ¶wiatowy. ¦w. Pawe³ stosuje tutaj rozró¿nienie: cz³owiek wed³ug cia³a, czyli cz³owiek, który idzie za po¿±daniami, zmys³ami, kieruje siê czêsto instynktem, ¿±dzami zmys³owymi; i cz³owiek wed³ug ducha, czyli cz³owiek ¿yj±cy wed³ug Ducha Jezusa Chrystusa. W li¶cie do Galatów pisze: postêpujcie wed³ug ducha, a nie spe³nicie po¿±dania cia³a. Cia³o bowiem do czego innego d±¿y ni¿ duch, a duch do czego innego ni¿ cia³o (Ga 5, 16n).
[za Domem Rekolekcyjnym w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl]
czytaj wiêcej

Regu³y o skrupu³ach ¶w. Ignacego Loyoli

Pawe³ Kowalski SJ

Publikujemy wnikliw± analizê tekstu ¶w. Ignacego Loyoli o skrupu³ach. Konieczna lektura dla wszystkich zmagaj±cych siê z tym problemem.
Autor: o. Wac³aw Królikowski SJ
[za stron± Domu Rekolekcyjnego w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl/]czytaj wiêcej

Rozeznanie dobra i z³a

Pawe³ Kowalski SJ

[Autor: o. Wac³aw Królikowski SJ]
Rozeznanie dobra i z³a wed³ug Regu³ rozeznawania duchów ¶w. Ignacego Loyoli
Rzeczywisto¶æ dobra i z³a towarzyszy cz³owiekowi od zawsze (por. Rdz 2, 16-17; 3, 1-24) . Jest udzia³em zarówno pojedynczej osoby, jak i ca³ych spo³eczeñstw, tak¿e naszych czasów. Bóg, który „jest mi³o¶ci±" (1J 4, 8) wzywa cz³owieka, aby daæ mu prawdziwe ¿ycie, i „aby mia³ je w obfito¶ci" (J 10, 10; por. Pwt 30, 19-20), natomiast z³y duch po-pycha cz³owieka do z³a i ¶mierci: „¦mieræ wesz³a na ¶wiat przez zawi¶æ diab³a" (Mdr 2, 24). Cz³owiek, prze¿ywaj±c w sobie te dwie przeciwstawne si³y, si³ê Dobra i z³a, ¯ycia i ¶mierci, chce wybieraæ Dobro, mi³uj±cego Boga, który przez Jezusa Chrystusa „zniweczy³ ¶mieræ, a na ¿ycie i nie¶miertelno¶æ rzuci³ ¶wiat³o przez Ewangeliê" (2Tm 1, 10).
[za stron± Domu Rekolekcyjnego w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl/]
czytaj wiêcej

Trudno¶ci, jakie napotykamy podczas modlitwy

Pawe³ Kowalski SJ

[autor: o. Stanis³aw Biel SJ]
Modlitwa nie jest sztuk±, któr± siê zdobywa i na tym koñczy siê rozwój. Modlitwa zak³ada rozwój nieustanny. Ka¿dy cz³owiek rozwija siê integralnie: biologicznie, emocjonalnie, osobowo¶ciowo, duchowo, spo³ecznie itd. Gdyby cz³owiek rozwija³ siê tylko w jednym wymiarze, a inne zaniedba³, posiada³by braki i defekty fizyczne, psychiczne czy inne.
[za stron± Domu Rekolekcyjnego w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl]
czytaj wiêcej

Trudna sztuka mi³owania nieprzyjació³

Pawe³ Kowalski SJ

Uraza, z³o¶æ, agresja nienawi¶æ spychane do pod¶wiadomo¶ci zniewalaj± nasze si³y ¿yciowe, uniemo¿liwiaj±c tym samym otwarcie siê na innych. Jezus pragnie nas oswobodziæ z krêpuj±cych wiêzów oferuj±c drogê wolno¶ci – drogê przebaczenia.
[za stron± Domu Rekolekcyjnego w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl ]
czytaj wiêcej

10 powodów, dla których warto pojechaæ na rekolekcje...

Wojciech ¯mudziñski SJ

Prezentujê tu artyku³ Micha³a K³osiñskiego SJ, zaanga¿owanego w jezuick± "Szko³ê Kontaktu z Bogiem". Jego pe³ny tytu³ brzmi "Dziesiêæ powodów, dla których warto pojechaæ na rekolekcje ROZEZNAWANIE DROGI ¯YCIA". czytaj wiêcej

Uwagi o komentowaniu, czyli PRAESUPONENDUM

Micha³ Karnawalski SJ, webmaster

¦wiêty Ignacy na samym pocz±tku Æwiczeñ Duchownych podaje tak± regu³ê:

(…) trzeba z góry za³o¿yæ, ¿e ka¿dy dobry chrze¶cijanin winien byæ bardziej skory do ocalenia wypowiedzi bli¼niego, ni¿ do jej potêpienia. A je¶li nie mo¿e jej ocaliæ, niech spyta go, jak on j± rozumie; a je¶li on rozumie j± ¼le, niech go poprawi z mi³o¶ci±; a je¶li to nie wystarcza, niech szuka wszelkich ¶rodków stosownych do tego, aby on, dobrze j± rozumiej±c móg³ j± ocaliæ. (CD 22)

Wychodz±c od tego wskazania proponujemy wszystkim Forowiczom krótki “Obyczajnik Komentuj±cego”. Jego celem nie jest ograniczenie swobody wypowiedzi w komentarzach, ale pomoc, by komentuj±cy - jak pisze Ignacy - bardziej pomagali sobie wzajemnie i postêpowali w dobrem. Wa¿n± inspiracj± do jego powstania jest te¿ dyskusja o komentarzach, jaka jest na naszym forum tu: http://www.jezuici.pl/rozmawiamy/forum/47/n/1697
czytaj wiêcej

Jak zadaæ pytanie, ¿eby szybko otrzymaæ odpowied¼ ?

Micha³ Karnawalski SJ, webmaster

Oto krótki poradnik dla Pytaj±cego. W piêciu punktach zawarli¶my wskazówki, jak zredagowaæ pytanie, by u³atwiæ nam ¿ycie i zwiêkszyæ jego szanse na szybk± odpowied¼ :)
czytaj wiêcej

Czy Bóg ma plan na moje ¿ycie

Kazimierz Wójt SJ

Jak d³ugo akcentowano, ¿e wolna wola pozwala mi albo byæ pos³usznym Bogu, albo i¶æ swoj± drog± niepos³uszeñstwa (czyli grzechu), by³o jasne, ¿e Bóg ma swój plan wobec ka¿dego cz³owieka, a podstawow± cnot±, która pozwala ten plan realizowaæ jest cnota pos³uszeñstwa.

Tym, co zak³óca ten prosty schemat pój¶cia przez ¿ycie zgodnie z wol± Bo¿± jest trudno¶æ odczytywania szczegó³ów tego planu. Trzeba by przyj±æ, ¿e Bóg ma rozpisany plan mojego ¿ycia, ja mam ten plan realizowaæ, ale On mi go nie zdradzi

czytaj wiêcej

Niebezpieczne zabawy z diab³em

Mariusz Gajewski SJ

Postaæ diab³a budzi od latwiele kontrowersji. Diabe³ – mit czy rzeczywisto¶æ? Pytanie to, czêsto zadawane przez ró¿ne krêgi spo³eczne z pozoru wydaje siê banalne, a odpowied¼ oczywista, jednak¿e sprawa diab³a wcale nie jest taka prosta, spór o jego istnienie trwaprzez wieki i wydaje siê byæ wci±¿ nie zakoñczony dla wielu. czytaj wiêcej

Krótka historia sakramentu pokuty

Dariusz Kowalczyk SJ


Historia sakramentu pokuty jest fascynuj±ca, gdy¿ jest to sakrament, którego zewnêtrzne formy zmienia³y siê na przestrzeni wieków w sposób zasadniczy. Karl Rahner pisa³:
Instytucja spowiedzi przy ca³ej sta³o¶ci swojej substancji przesz³a g³êboko siêgaj±ce przemiany, tak wielkie, ¿e gdyby nie fakty, zapewne wiêkszo¶æ dogmatyków uzna³aby je... a priori za niemo¿liwe. Raz wiêc – ¶w. Józef nie wyciosa³ pierwszego konfesjona³u. [...] ¦w. Augustyn nigdy siê nie spowiada³. Istnia³y stulecia, gdzie ¶wiêci biskupi gallikañscy g³osili kazania, aby czyniæ pokutê, ale spowiadaæ siê dopiero na ³o¿u ¶mierci. [...] Gdy w czasach Ojców Ko¶cio³a sakrament mo¿na by³o przyj±æ w ca³ym ¿yciu tylko raz i to jedynie w koniecznych wypadkach, istnia³y w okresie Karolingów partykularne synody, które zobowi±zywa³y ka¿dego do spowiedzi trzy razy w ci±gu roku (cyt. za Th. Schneider, Znaki blisko¶ci Boga, prze³. J. Tyrawa, Wroc³aw 1995, s. 217-218).

czytaj wiêcej

O kap³añstwie kobiet

Dariusz Kowalczyk SJ

W 1994 roku Jan Pawe³ II wyda³ List Apostolski „Ordinatio Sacerdotalis”, w którym dobitnie stwierdza: Aby zatem usun±æ wszelk± w±tpliwo¶æ w sprawie tak wielkiej wagi, która dotyczy samego Boskiego ustanowienia Ko¶cio³a, moc± mojego urzêdu utwierdzania braci (por. £k 22,32), o¶wiadczam, ¿e Ko¶ció³ nie ma ¿adnej w³adzy udzielania ¶wiêceñ kap³añskich kobietom oraz ¿e orzeczenie to powinno byæ przez wszystkich wiernych Ko¶cio³a uznane za ostateczne (nr 4). Wielu uzna³o to o¶wiadczenie – i trudno siê temu dziwiæ – za zdecydowane zamkniêcie katolickiej dyskusji na temat mo¿liwo¶ci dopuszczenia kobiet do sakramentu ¶wiêceñ. I rzeczywi¶cie, owa dyskusja, tak ¿ywa po Soborze Watykañskim II, w jednych ¶rodowiskach znacznie przycich³a, a w innych zupe³nie zanik³a. czytaj wiêcej

Bóg, zwierzêta, niebo

Dariusz Kowalczyk SJ

Dzieci, i nie tylko one, pytaj± czasem, czy w niebie bêd± zwierzêta. Z teologicznego punktu widzenia nie ma ¿adnych powodów, aby na tak postawione pytanie odpowiadaæ negatywnie. Problem komplikuje siê, kiedy pytanie dotyczy nie jakichkolwiek zwierz±t, ale naszych ukochanych psów, kotów i innych stworzeñ, którymi czule siê opiekowali¶my i z którymi weszli¶my w swoist± relacjê „na progu jêzyka”, jak powiedzia³by Martin Buber. Innymi s³owy, czy mo¿na mieæ nadziejê, ¿e kiedy¶ w niebie wybiegn± nam na spotkanie czworono¿ni milusiñscy? Tradycyjny, chrze¶cijañski ¶wiatopogl±d przypisuje nie¶miertelno¶æ jedynie cz³owiekowi. Czy nie mo¿na jednak – pozostaj±c w krêgu chrze¶cijañskiej ortodoksji – rozszerzyæ daru wiecznego istnienia równie¿ na inne stworzenia?

czytaj wiêcej

Czy rzeczywi¶cie walczymy z pedofili±?

Dariusz Kowalczyk SJ

Trzeba adekwatnie reagowaæ na przypadki pedofilii w¶ród osób duchownych. Tyle ze ci, którzy mówi± tylko o tych przypadkach, a zapominaj± o 99,99 % problemu pedofilii, nie wydaj± siê mieæ dobrej woli. Oni nie walcz± z pedofili±, ale siê ni± pos³uguj±… czytaj wiêcej

Dekalog w ¶wietle Ewangelii

Wojciech ¯mudziñski SJ

Cz³owiek, który zadowala siê dziesiêcioma przykazaniami jest jak osoba czytaj±ca ksi±¿kê przy ¶wiecy, podczas gdy w domu ma od dawna elektryczno¶æ. Wiêkszo¶æ przykazañ, jakie znamy ze Starego Testamentu to zakazy i niektórym wydaje siê, ¿e wystarczy nie robiæ tego, czego zakazuj±, aby dost±piæ ¿ycia wiecznego. Czy w ¶wietle Ewangelii, gdy znikaj± ciemno¶ci i ukazuje siê ¶wiat³o¶æ prawdziwa, nie nale¿a³oby rozumieæ dzieciêciu przykazañ trochê inaczej – jako zadañ do wykonania, misji do spe³nienia?

czytaj wiêcej

Siedem z³owieszczych tr±b Apokalipsy

Wojciech ¯mudziñski SJ

(fragment ksi±¿ki Wojciecha ¯mudziñskiego SJ przygotowywanej do druku)

- Jak siê nazywa ta ro¶lina – pytam mieszkankê wsi le¿±cej nieopodal Czarnobyla i wskazujê na pio³un.
- Ta tutaj to przecie¿ czarna gwiazda, czarna bylina, inaczej czarnobyl. Robimy z niej absynt – gorzk± wódkê.
- Wie pani co o czarnobylu mówi ksiêga Apokalipsy?
- Apokalipsê to my mamy tutaj. Wszyscy umieraj±. A¿ ¿al patrzeæ.
- A dlaczego pani st±d nie uciek³a?
- Po co mi starej d³u¿ej ¿yæ?

czytaj wiêcej

Musisz przez to przej¶æ

Wojciech ¯mudziñski SJ

Czasem wydaje siê, ¿e ¶wiat sprzysi±g³ siê przeciwko nam. Czasem czujemy siê odrzuceni przez ludzi, niezrozumiani, niesprawiedliwie ocenieni, pozostawieni samym sobie, zignorowani albo co gorsza zaszczuci. czytaj wiêcej

Czy Bóg jest wegetarianinem?

Dariusz Kowalczyk SJ

Ka¿dy z nas zna zapewne kogo¶, kto przeszed³ na dietê wegetariañsk±. Ró¿ne mog± byæ stopnie takiej diety. Pe³na dieta wegetariañska polega – ogólnie rzecz mówi±c – na tym, ¿e nie spo¿ywa siê pokarmów, których zdobycie wymaga³oby zabijania zwierz±t. A zatem wszelkie miêso, w tym nawet ryby i skorupiaki, s± wy³±czone z menu. Dopuszczalne s± natomiast produkty mleczne oraz jaja, chocia¿ niektórzy wegetarianie odmawiaj± spo¿ywania jaj z ferm, w których kury chowane s± w klatkach. Ci, którzy w sposób ¶cis³y unikaj± jakichkolwiek produktów zwierzêcych (np. równie¿ ¿elatyny lub podpuszczki), nazywaj± siê weganami. Tytu³em ciekawostki warto wspomnieæ o niejakich frutarianach, którzy spo¿ywaj± jedynie owoce, orzechy i nasiona, gdy¿ uwa¿aj±, ¿e wykopanie ro¶liny z korzeniami lub obrywanie jej li¶ci jest z³em.
czytaj wiêcej