Na naszym forum mamy
4966 pytania
z udzielonymi odpowiedziami.
Ostatnio komentowane pytania
- Mam dziwne i drêcz±ce g³osy, co robiæ?
- Czy odmawianie nowenny pompejañskiej ma sens?
- Obce cywilizacje w biblii
- List o.Wi¶niewskiego ws Ko¶cio³a
- wstrzemiê¼liwo¶æ poza granic± kraju i ...
- Wró¿by andrzejkowe
- Czy sk³adaæ przysiêgê?
Najczê¶ciej komentowane pytania
- Dlaczego niektórzy ksiê¿a podczas pos³ugi w Ko¶ciele s± nieprzyjemni, a czasem wrêcz obcesowi?
- Nierozerwalno¶æ ma³¿eñstwa?
- Masturbacja
Najd³u¿sze w±tki
Autorzy
Artyku³y
Przyjdz do mojego Pana Boga
W niedziele (31.07.11) odpowiadalem pewnej strapionej, dreczonej watpliwosciami osobie. Wyczerpawszy w poprzednich odpowiedziach argumenty odpowiedzialem jak ponizej.Pieknie podziekowala i napisala mi, ze powinienem to zawiesic na Forum, zeby inni przeczytali. Czasami jestem posluszny, a list mi sie podoba, wiec daje do artykulów.
O.Kazimierz Wójt SJ
czytaj wiêcejSpowied¼ generalna
Strapienie Duchowe
Regu³y o skrupu³ach ¶w. Ignacego Loyoli
Rozeznanie dobra i z³a
Trudno¶ci, jakie napotykamy podczas modlitwy
[autor: o. Stanis³aw Biel SJ]Trudna sztuka mi³owania nieprzyjació³
Uraza, z³o¶æ, agresja nienawi¶æ spychane do pod¶wiadomo¶ci zniewalaj± nasze si³y ¿yciowe, uniemo¿liwiaj±c tym samym otwarcie siê na innych. Jezus pragnie nas oswobodziæ z krêpuj±cych wiêzów oferuj±c drogê wolno¶ci – drogê przebaczenia.10 powodów, dla których warto pojechaæ na rekolekcje...
Prezentujê tu artyku³ Micha³a K³osiñskiego SJ, zaanga¿owanego w jezuick± "Szko³ê Kontaktu z Bogiem". Jego pe³ny tytu³ brzmi "Dziesiêæ powodów, dla których warto pojechaæ na rekolekcje ROZEZNAWANIE DROGI ¯YCIA". czytaj wiêcejUwagi o komentowaniu, czyli PRAESUPONENDUM
Micha³ Karnawalski SJ, webmaster
Jak zadaæ pytanie, ¿eby szybko otrzymaæ odpowied¼ ?
Micha³ Karnawalski SJ, webmaster
Czy Bóg ma plan na moje ¿ycie
Jak d³ugo akcentowano, ¿e wolna wola pozwala mi albo byæ pos³usznym Bogu, albo i¶æ swoj± drog± niepos³uszeñstwa (czyli grzechu), by³o jasne, ¿e Bóg ma swój plan wobec ka¿dego cz³owieka, a podstawow± cnot±, która pozwala ten plan realizowaæ jest cnota pos³uszeñstwa.
Tym, co zak³óca ten prosty schemat pój¶cia przez ¿ycie zgodnie z wol± Bo¿± jest trudno¶æ odczytywania szczegó³ów tego planu. Trzeba by przyj±æ, ¿e Bóg ma rozpisany plan mojego ¿ycia, ja mam ten plan realizowaæ, ale On mi go nie zdradzi
czytaj wiêcejNiebezpieczne zabawy z diab³em
Postaæ diab³a budzi od latwiele kontrowersji. Diabe³ – mit czy rzeczywisto¶æ? Pytanie to, czêsto zadawane przez ró¿ne krêgi spo³eczne z pozoru wydaje siê banalne, a odpowied¼ oczywista, jednak¿e sprawa diab³a wcale nie jest taka prosta, spór o jego istnienie trwaprzez wieki i wydaje siê byæ wci±¿ nie zakoñczony dla wielu. czytaj wiêcejKrótka historia sakramentu pokuty
Historia sakramentu pokuty jest fascynuj±ca, gdy¿ jest to sakrament, którego zewnêtrzne formy zmienia³y siê na przestrzeni wieków w sposób zasadniczy. Karl Rahner pisa³:
Instytucja spowiedzi przy ca³ej sta³o¶ci swojej substancji przesz³a g³êboko siêgaj±ce przemiany, tak wielkie, ¿e gdyby nie fakty, zapewne wiêkszo¶æ dogmatyków uzna³aby je... a priori za niemo¿liwe. Raz wiêc – ¶w. Józef nie wyciosa³ pierwszego konfesjona³u. [...] ¦w. Augustyn nigdy siê nie spowiada³. Istnia³y stulecia, gdzie ¶wiêci biskupi gallikañscy g³osili kazania, aby czyniæ pokutê, ale spowiadaæ siê dopiero na ³o¿u ¶mierci. [...] Gdy w czasach Ojców Ko¶cio³a sakrament mo¿na by³o przyj±æ w ca³ym ¿yciu tylko raz i to jedynie w koniecznych wypadkach, istnia³y w okresie Karolingów partykularne synody, które zobowi±zywa³y ka¿dego do spowiedzi trzy razy w ci±gu roku (cyt. za Th. Schneider, Znaki blisko¶ci Boga, prze³. J. Tyrawa, Wroc³aw 1995, s. 217-218).
O kap³añstwie kobiet
W 1994 roku Jan Pawe³ II wyda³ List Apostolski „Ordinatio Sacerdotalis”, w którym dobitnie stwierdza: Aby zatem usun±æ wszelk± w±tpliwo¶æ w sprawie tak wielkiej wagi, która dotyczy samego Boskiego ustanowienia Ko¶cio³a, moc± mojego urzêdu utwierdzania braci (por. £k 22,32), o¶wiadczam, ¿e Ko¶ció³ nie ma ¿adnej w³adzy udzielania ¶wiêceñ kap³añskich kobietom oraz ¿e orzeczenie to powinno byæ przez wszystkich wiernych Ko¶cio³a uznane za ostateczne (nr 4). Wielu uzna³o to o¶wiadczenie – i trudno siê temu dziwiæ – za zdecydowane zamkniêcie katolickiej dyskusji na temat mo¿liwo¶ci dopuszczenia kobiet do sakramentu ¶wiêceñ. I rzeczywi¶cie, owa dyskusja, tak ¿ywa po Soborze Watykañskim II, w jednych ¶rodowiskach znacznie przycich³a, a w innych zupe³nie zanik³a. czytaj wiêcejBóg, zwierzêta, niebo
Dzieci, i nie tylko one, pytaj± czasem, czy w niebie bêd± zwierzêta. Z teologicznego punktu widzenia nie ma ¿adnych powodów, aby na tak postawione pytanie odpowiadaæ negatywnie. Problem komplikuje siê, kiedy pytanie dotyczy nie jakichkolwiek zwierz±t, ale naszych ukochanych psów, kotów i innych stworzeñ, którymi czule siê opiekowali¶my i z którymi weszli¶my w swoist± relacjê „na progu jêzyka”, jak powiedzia³by Martin Buber. Innymi s³owy, czy mo¿na mieæ nadziejê, ¿e kiedy¶ w niebie wybiegn± nam na spotkanie czworono¿ni milusiñscy? Tradycyjny, chrze¶cijañski ¶wiatopogl±d przypisuje nie¶miertelno¶æ jedynie cz³owiekowi. Czy nie mo¿na jednak – pozostaj±c w krêgu chrze¶cijañskiej ortodoksji – rozszerzyæ daru wiecznego istnienia równie¿ na inne stworzenia?
czytaj wiêcejCzy rzeczywi¶cie walczymy z pedofili±?
Trzeba adekwatnie reagowaæ na przypadki pedofilii w¶ród osób duchownych. Tyle ze ci, którzy mówi± tylko o tych przypadkach, a zapominaj± o 99,99 % problemu pedofilii, nie wydaj± siê mieæ dobrej woli. Oni nie walcz± z pedofili±, ale siê ni± pos³uguj±… czytaj wiêcejDekalog w ¶wietle Ewangelii
Cz³owiek, który zadowala siê dziesiêcioma przykazaniami jest jak osoba czytaj±ca ksi±¿kê przy ¶wiecy, podczas gdy w domu ma od dawna elektryczno¶æ. Wiêkszo¶æ przykazañ, jakie znamy ze Starego Testamentu to zakazy i niektórym wydaje siê, ¿e wystarczy nie robiæ tego, czego zakazuj±, aby dost±piæ ¿ycia wiecznego. Czy w ¶wietle Ewangelii, gdy znikaj± ciemno¶ci i ukazuje siê ¶wiat³o¶æ prawdziwa, nie nale¿a³oby rozumieæ dzieciêciu przykazañ trochê inaczej – jako zadañ do wykonania, misji do spe³nienia?
czytaj wiêcejSiedem z³owieszczych tr±b Apokalipsy
(fragment ksi±¿ki Wojciecha ¯mudziñskiego SJ przygotowywanej do druku)
- Jak siê nazywa ta ro¶lina – pytam mieszkankê wsi le¿±cej nieopodal Czarnobyla i wskazujê na pio³un.
- Ta tutaj to przecie¿ czarna gwiazda, czarna bylina, inaczej czarnobyl. Robimy z niej absynt – gorzk± wódkê.
- Wie pani co o czarnobylu mówi ksiêga Apokalipsy?
- Apokalipsê to my mamy tutaj. Wszyscy umieraj±. A¿ ¿al patrzeæ.
- A dlaczego pani st±d nie uciek³a?
- Po co mi starej d³u¿ej ¿yæ?